Poprzednia strona Spis treści Nastepna strona   47
              

Marek "mmxY2k" Szendzielorz


Wraz z wprowadzeniem GeForce FX 6800 ULTRA nVIDIa odzyskała koronę niekwestionowanego króla kart graficznych. Kwestią czasu było jednak kiedy, jak i gdzie jej największy konkurent, czyli firma ATI postara się nVIDIi tę koronę odebrać i wskoczyć z powrotem na oddany niedawno konkurencji tron. Aby tego dokonać ATI musiało wystawić do walki naprawdę mocnego „wojownika”, czy tak się stało dowiecie się czytając poniższy artykuł.



Wspomnianym we wstępie „wojownikiem”, wystawionym przez ATI do walki o miejsce na tronie wydajności jest Radeon X800 XT. Nowa zabawka ATI oparta jest na chipsecie o nazwie kodowej R420. Z technologicznego punktu widzenia, nowy rdzeń wprowadza umiarkowane usprawnienia. Rezygnując z podejścia nVIDIi i implementowania nowych funkcji DirectX, jak model cieniowania SM3.0, ATi wybrało drogę dalszej optymalizacji, poprawy i skalowania wypróbowanej architektury R3xx. Przepis jest prosty - więcej procesorów werteksów, więcej poprawionych procesorów pikseli, małe poprawki i usprawnienia w kontrolerze pamięci i implementacji FSAA. R420 oferuje tylko jedną rzeczywiście nową funkcję - obsługę kompresji map wektorów normalnych, zwaną 3Dc. Serce nowego Radka jest sporo mniejsze od nowego układu NV40 nVIDIi, co wynika ze stosunkowo umiarkowanej liczby tranzystorów - 160 milionów. Rdzeń wytwarzany będzie przez TSMC w tym samym 130-nm procesie produkcyjnym, w jakim produkowany był Radeon 9600XT. Pozwoli to firmie osiągnąć zegar rdzenia na poziomie 520 MHz. Nowa karta wyposażona jest w pamięć GDDR3, pracującą z zegarem 560 MHz (1120 MHz DDR). Interfejs pamięci ma szerokość 256 bitów, co jest już standardem dla tej klasy kart.





Dzięki procesowi produkcji "low-k" i pamięci GDDR3, karta powinna pobierać mniej prądu od Radeona 9800XT. Także sam rdzeń pobiera, około 15 % mniej energii niż NV40, dlatego zamontowano na karcie tylko jedno złącze zasilania. Rdzeń graficzny nie jest specjalnie gorący podczas pracy, dzięki czemu ATI udało się zastosować to samo, jednoslotowe rozwiązanie chłodzenia znane z Radeona 9800XT. Produkt ATI z tego powodu jest bardziej zwarty i mniej skomplikowany od swojego głównego konkurenta, a mianowicie GeForce 6800 ULTRA nVIDIi, wymagającego wielkiego wiatraka i dwóch złączy zasilania.



Po tym małym technicznym wprowadzeniu ;-], przejdźmy do meritum sprawy czyli do testów. Na początek zobaczmy jak nowy Radosław radzi sobie z grą Unreal Tournament 2004. W rozdzielczości 1024x768 przy normalnych ustawieniach jakości obrazu uzyskuje on nieco ponad 105 klatek animacji na sekundę, co jest wynikiem niespełna o dwie klatki lepszym od GeForce FX 6800 ULTRA. Co ciekawe obie karty zarówno Radeon X800 XT jak i GeForce FX 6800 ULTRA uzyskują wyniki nieco gorsze od swych starszych braci, czyli od Radeona 9800 XT oraz GeForce FX 5950 ULTRA. Po podniesieniu rozdzielczości do 1600x1200 sytuacja wraca do normy, to znaczy wyniki tak Radeona X800 XT jak i GeForce FX 6800 ULTRA pozostają w zasadzie bez zmian (pomimo znacznego podniesienia rozdzielczości), a osiągi obu ich konkurentów spadają średnio o 30 %.



Jeżeli przy rozdzielczości 1600x1200 włączymy, czterokrotny FSAA to sytuacja przedstawia się następująco. Na czoło stawki wysuwa się Forsiak uzyskując 97.3 klatki, wyprzedzając drugiego w kolejności Radeona o niecałe 7 klatek. Obie „starsze” karty pozostają w tym teście dość znacznie za dwojgiem liderów. W grze Halo - Combat Evolved w rozdzielczości 1024x768 liderem zostaje znowu FX 6800 ULTRA ze „stajni” nVIDIi, wyprzeda on swojego bezpośredniego konkurenta o ponad 6 klatek, czyli o około 7 %.
Po podniesieniu rozdziałki do 1600x1200 strata Radeona X800 XT maleje do nieco ponad 2 % i wynosi dokładnie 1,5 klatki animacji na sekundę. Żółtą koszulkę lidera nowe dziecko ATI odzyskuje w grze FarCry. Przy rozdziałce 1024x768 32-bitowym kolorze oraz z normalnymi ustawieniami obrazu, Radzio wyciska 81,2 klatki na sekundę, co daje mu równo 6 klatek przewagi nad GeForce FX 6800 ULTRA.



Jeśli włączymy w grze czterokrotny FSAA oraz filtrowanie anizotropowe, przewaga Radeona nad jego najgroźniejszym konkurentem wzrośnie do 14 klatek, czyli wyniesie już ponad 25 %. Na koniec sprawdźmy jeszcze jak Radeon X800 XT radzi sobie w najnowszej produkcji ID Software, czyli już legendarnym DOOM 3. W rozdzielczości 1024x768 w 32-bitowej głębi koloru na ustawieniach High Quality, z włączonymi cieniami Radeon X800 XT uzyskuje wynik 73,2 klatki co pozwala mu na zachowanie pozycji lidera. Jednak jego przewaga nad GeForce FX 6800 ULTRA jest, co najwyżej symboliczna, ponieważ wynosi dokładnie jedną klatkę animacji na sekundę. Po podniesieniu „poprzeczki” do poziomu 1600x1200 Radek traci prowadzenie na rzecz FX’a. Mało tego strata jest dosyć wyraźna, ponieważ wynosi już prawie 18%.



Jeszcze gorzej, dla Radeona, rozwija się sytuacja na polu FSAA. Kiedy włączymy te funkcje, w DOOM 3, przy rozdzielczości obrazu 1024x768, starta X800 XT do prowadzącej ULTRY, wynosi grubo ponad 6 %. Ale prawdziwa klęska ATI to wynik uzyskany przy czterokrotnym FSAA w rozdzielczości 1600x1200. Wtedy to przewaga Forsiaka wzrasta już do prawie 17 %. Jak wynika z przeprowadzonych testów, tylko w grze FarCry, Radeon X800 XT wyraźnie wyprzedza GeForce FX 6800 ULTRA, momentami nawet o 25 %. Pamiętać jednak należy, ze dzięki pełnej zgodności z bibliotekami DirectX 9.0 c, poprzez implementacje w silniku, technologii CineFX 3.0, GeForce generuje w tej grze znacznie bogatszą w efekty grafikę.



W grach Unreal Tournament 2004 i Halo - Combat Evolved, obie karty idą łeb w łeb, no może poza ustawieniami FSAA, kiedy to rysuje się niewielka przewaga Forsiaka. Natomiast DOOM 3 to już całkowita porażka ATI, tylko w jednym teście Radeonowi udaje się wyprzedzić ULTRE, ale tylko w tym „najprostszym” w pozostałych pozostaje dość daleko w tyle za produktem nVIDIi. ATI wygrywa z nVIDIą jedynie na polu ceny, chociaż różnica około 200 PLN na tym poziomie cenowym jest raczej symboliczna, oraz na polu poboru mocy. Wszystko to jednak nie zmienia faktu, że nowemu „wojownikowi” ATI nie udało się zrzucić z tronu wydajności GeForce FX 6800 ULTRA i pozostanie on, na razie tylko i wyłącznie pretendentem do tegoż tronu.

* wszystkie testy wykonane na komputerze z procesorem Inlet Pentium IV 3,2 GHz HT, wyposażonym w 1024 MB RAM DDR w środowisku Windows XP Prof. SP1a, DirectX 9.0b/c, ich wyniki pochodzą z witryny tomshardware.com


  Poprzednia strona Spis treści Nastepna strona   47